En blogg om mitt utvekslingsår i Skottland til alle nysgjerrige.

fredag 8. mai 2009

"H...Haugesund? Hardanger? Hitra? Hamar..?"

I går(torsdag) var jeg så heldig å bli innvitert til et skikkelig skotsk familieselskap! Venninnen min Caitlin ble 18 år og inviterte meg med.
Jeg fikk hilst på nesten hele familien hennes og jeg fikk masse herlig mat! Det var utrolig koselig.
Alle visste hvem jeg var da de fikk vite at det var jeg som var fra Norge, så da var det bare navnet mitt som måtte på plass, jeg ble kalt en del forskjellige ting mens jeg for meg selv tenkte "kjært barn har mange navn".
Jeg tenkte å oppsummere kvelden i en liten samtale jeg så vidt fikk deltatt i:
Caitlins bestemor til Caitlin: "So, Caitlin.. Does Tuva live to a hostfamily or what while she's here?"
Caitlin tilbake: "She's sitting right next you, you can ask her yourself!?"
Caitlins bestemor tilbake: "But I don't know if she'll understand me.. I don't know what to say!"
Og jeg sitter midt i mellom de! Jeg strever hardt for ikke å le høyt, og jeg prøve å late som om jeg ikke hører hva de snakker om.
Caitlin: "She understands you!! Her english is better than yours!!"
Bestemor: "Well.. I don't know what to say!"
Bestefar(som sitter i andre enden av rommet): "Tuva! Caitlins Grandma' wants to ask if you live to a family here in Scotland?"

Jeg visste seriøst ikke hva jeg skulle gjøre da dette skjedde. Jeg følte meg som en skikkelig utlending.. Jeg følte jeg kanskje snakket kinesisk, afrikansk, japansk, arabisk what ever!! Selvfølgelig vil jo norsk virke som kinesisk for henne, men dere tar poenget? Noe av det snåleste jeg har opplevd på lenge!
En fast ting som skjer hver gang jeg møter nye mennesker er jo at de skal ramse opp alle stedene de har besøkt i Norge, og alle tenker jo selvfølgelig at jeg skal vite om alle byene i Norge og hvor de ligger.
Denne gangen var det Caitlins bestefar som hadde vært i Norge for noen år siden og som gjerne skulle dele med meg alle byene han hadde vært i. Da han ikke husket navnet og jeg måtte gjette byer mellom Kristiansand og Bergen som startet på 'H' satt jeg bare og ramset opp stedsnavn på H, jeg har jo ikke peiling! Men jeg måtte jo nesten bare late som om jeg var norgeskjent, det ville jo bli litt flaut å skulle sitte å forklare for en eldre mann at jeg ikke aner hva alle byene i mitt eget lille hjemland heter.. Heldigvis traff jeg på etter en stund med gjetting.
Men jeg er helt sikker på at jeg tippet stedsnavn fra nord til sør og fra øst til vest i hele Norge..

(og forresten mamma og pappa; jeg har lånt bort hele huset vårt og sagt at vi skal sove i hagen mens hele familien Paul med familievenner kommer på ferie til Norge!)


I dag har jeg vært på enda en 18-års dag feiring! I dag var det Ged som feiret dagen sin med middag på Hard Rock Cafe. Det har vært en kjempe koselig dag, med herlig mat.




I dag var også siste fredagen min på Lasswade High School!!
Det er en uke til jeg har min første eksamen(engelsk..) og fra da av går det fort, enda fortere.
Men jeg trives, jeg koser meg, og jeg skal kose meg enda mer!
Håper alt står bra til med dere!
(har forresten begynt å se flere advarsler om Swine Flu nå, tips for å unngå det osv, jeg prøver å holde meg rolig...)

Ingen kommentarer: