En blogg om mitt utvekslingsår i Skottland til alle nysgjerrige.

torsdag 5. mars 2009

"Why do you have such a funny American accent??"

Jeg tenkte jeg skulle gi et lite livstegn fra meg igjen, det er vel ganske mange av de..

Hvis jeg sier 'fine himler' skjønner dere hva jeg mener da? Når skyene er kule/fine, solnedganger, soloppganger(?), rosa, oransje og lyseblåe himler. Dere vet, når himmelen er helt utrolig vakker!
(det øverste bildet er fra http://photopostcards.blogspot.com/2007/12/beautiful-sky-photos.html mens de tre andre er fra http://www.flickr.com/photos/kankan/sets/976446/?page=2)

Poenget mitt:
Aldri i mitt liv har jeg sett så mange fine og spesielle himler på så kort tid siden jeg kom hit! Jeg har smilt for meg selv, ledd for meg selv, og kjent at alle problemer forsvinner bare av å se på himmelen her!
Den er helt fantastisk noen ganger! Jeg klarer nok ikke å forklare det en gang.

Men i dag toppet det nesten alt! Jeg gikk til skolen og ser som vanlig ut over fotballbanene og bak til haugene som er åkerlapper og som går i ett med himmelen i bakgrunnen. Tar meg også en titt opp på himmelen, og i dag var himmelen dekket av skyer, bortsett fra (det som så ut som) tre meter over de åkrene! Der var det blå himmel, og skyene lå 'kant i kant' med den blåehimmelen som en rett strek! Altså skyen var en helt rett strek!
Jeg kan prøve å tegne det til dere.. Føler ikke at denne forklaringen kom noen steder..
Det øverste er skyen, og den var litt 'gulig' i enden, det lyseblå er himmelen og det grønne er haugen med åkre. Kult ja??
Noen som vet noe om dette? Eller om fine himler?


Tittelen var det Abbis far som spurte meg om. "eehm cos i'm norwegian.." Svarte jeg, mens Abbi ropte fra baksetet "she is a norwegian, dad!!" ganske flau. Men jeg er ganske vant til spørsmål om engelsken min. Selv hører jeg ikke at den er så 'fornorsket' som det virker som alle andre synes.

(bildet viser Norge og 'the UK'. Jeg har alltid tenkt Storbritania ligger rett utenfor til venstre for Norge, ikke så langt sør..)



I dag tenkte jeg litt på bloggen og innholdet. Den skal jo egentlig handle om det å være på utveksling og byen jeg bor i, men gjør den egentlig det? Den er jo også her for å informere mine kjente hjemme, og for kanskje å være til hjelp til andre som har bestemt seg for å reise ut.
Men noen ganger synes jeg at jeg hopper litt av sporet, jeg skriver som oftest rett ut det jeg tenker. Men igjen så er jo jeg, og mine tanker, på utveksling, så det burde være litt aktuelt uansett.

Om noen sitter der og har noen spørsmål(om alt mulig) så er det bare å spørre! Jeg biter ikke, hvertfall ikke så veldig hardt. Og det er ikke sikkert jeg klarer å besvare alt mulig heller, men om utveksling tror jeg at jeg skal kunne klare å svare det meste.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vi har faktisk fine "himler" i Norge også, vent til du kommer hjem. Fortsatt veldig morsomt å lese det du skriver.

Tuva S sa...

Joda, men jeg skrev 'så mange på så kort tid'. Og tror ikke de er så spesielle hjemme altså..

Anonym sa...

Skyer er vanndamp som legger seg på et nivå/høyde som er avhengig av temperatur i lufta. Det blir ca 1 grad kaldere for hver 100 meter høyde. Når skyene lager en rett og fin side i underkant har dampen i lufta funnet sitt naturlige nivå i forhold til temp., og videre er det stabile og rolige luftmasser, lite vind. Den gule fargen kommer av at sola ligger under horisonten og kaster lys opp under skylaget.
Ja, dette er mitt forsøk på en meterioligisk leksjon..

Tuva S sa...

Hm, det forklarer den kule himmelen.
Tusen takk!