En blogg om mitt utvekslingsår i Skottland til alle nysgjerrige.

tirsdag 10. februar 2009

ja jeg må være syk, mamma..

Se for dere at dere ikke vet så mye om klokker, dere vet ikke hva en klokke er.
En dag går du deg en tur i skogen. Du ser steiner, trær, masse gress, og i gresset finner du en skinnende gjenstand. Ut av nysgjerrighet plukker du den opp og studerer den. Den tikker fra innvendig så du åpner den og finner nærmest et kunstverk av ting og tang som jobber sammen. Alle tannhjulene går inn i hverandre perfekt, og all den mekanismen flytter sakte på de to pinnene.
Du tenker sikkert "hvem er det som har laget denne tingen??".
Se for deg at du vet hva en klokke er igjen nå. Du vet jo at den klokka har en designer! Noen har laget det 'kunstverket' som får den til å gå.
Så hva med universet? Tenk hvor flott alt jobber sammen, planetene som går i bane rundt sola, månen som styrer havet, månen og stjernene som kommer opp når sola går ned, gravitasjonen som holder alt på plass.
Vil det si at jorda også har en designer da, eller?
(noe av det vi lærer i RMPS, jeg blir fasinert over hva folk kan tenke ut. Finnes jo gode argumenter i mot dette forslaget også.)

I går ble dagen overraskende nok brukt til å lese ei bok(det er her tittelen kommer inn)! Jeg er sjokket over meg selv, men den boka har stjålet meg. I går var det som om jeg ikke hadde noe liv. Det fantes ingen Tuva i verden og vennene mine ble fjernere og fjernere, Skottland forsvant sakte også, og til slutt var jeg Bella og hadde kjærlighetssorg etter min vampyrkjæreste og gjorde alt jeg kunne for å hjelpe min ulvevenn.
Noen andre som har fått den følelsen?? Jeg ble nesten litt redd.

Jeg har fått tilbud om jobb i Jølster igjen, og jeg har veldig lyst! Men kan vennene mine hjemme(og Vilde i USA) fortelle meg hva dere har for planer i ferien? Når er dere hjemme, når er dere borte?
Bare send meg en mail eller noe :)

Nå må jeg springe til skolen. Det ble forresten ingen snødag i går, og snøen er nærsmet borte igjen nå, så..
Ha en flott dag!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, ja, du blir nok frisk igjen når du kommer hjem igjen. Dessuten bør man tenke mye når man er ung, for å finne ut hva man egentlig tenker, og etterhvert mener. Og tanken er jo fri da.

Tuva S sa...

Jeg føler meg friskere allrede!
Ja jeg føler at alle burde få alle de forskjellige synsvinklene å se ting på, som jeg får i det faget.
Men jeg blir ofte litt svimmel av å tenke på slikt. Tror aldri jeg kan klare å ta noen fast stilling til noe så stort.

heidi sa...

haha, jeg levde sånn i to uker. (da leste jeg alle fire bøkene) det var ingenting annet enn jeg og edward ;p tihi

Anonym sa...

Hei Tuva!
Jeg har vært litt sløv med å lese her i det siste, men kjempe arti å lese når jeg får tid:-) Håper fremdeles alt er bra med deg, og at du har det bra!

Klem fra Sigrid :-)

Malin sa...

Ah, da fikk du dæ jo sommerjobb da :-D Så bra!

Tuva S sa...

Heidi: haha dæm bøkern e serriøst skummel! :p

Sigrid: Hei! Koselig å hør :) Alt bra her, håpe alt står bra t me dæ å!
Glede mæ t å se dokk igjen :D

Malin:
jaa, men æ ska bare jobbe der et par uka. ska jobbe mer seiner i ferien oog, så må finn på nå nytt!