En blogg om mitt utvekslingsår i Skottland til alle nysgjerrige.

mandag 23. februar 2009

Hadde du noen gang tenkt denne dagen skulle komme??

Da har det faktisk skjedd, jeg er 18!!
Dagen har vært morsom(veldig morsom), trist, stressende, koselig og masse mer!
Jeg startet dagen med å åpne noen gaver for så å dra til byen.
Agnes og jeg spiste lunsj, og jeg fikk en bok hvor hun hadde limt inn bilder fra ting vi har gjort gjennom året her i Skottland! Vi så gjennom den to ganger og det er lenge siden jeg har flirt så godt. Det er utrolig hvor mye morsomt og spennende vi har gjort på fem måneder!
Vi tuslet litt rundt i byen og dro hjem.
Da jeg kom hjem ble jeg møtt av ballonger på porten(jeg har aldri fått ballonger før!), på døra hang det en banner med skriften "18 TODAY!", jeg klarte ikke annet enn å smile.
Da jeg kom inn hang det flere banners overalt. Rommet mitt var dekket med små glitrete 'happy birthday', flere banners og ballonger.

Vertsmor kom inn med en kake med meg selv på! Og jeg fikk en stor pose med gaver i.

Senere på dagen dro jeg ut med Jen. Vi spiste middag på China China og så Push på kino.
Filmen var grei, litt rar, men også på en måte veldig kul!

Hvordan det føles å være 18?
Det føles godt. Jeg føler meg voksen på en måte, men jeg har også følelsen av at jeg burde vært 14 år. Det første som slo meg var at førerkortet mitt og bankkortet mitt på en måte har blitt oppgradert, datoen på kortet har liksom en betydning nå.
Jeg føler også jeg er et steg nærmere 'frihet' i den betydning å leve alene og ha ansvar for seg selv, ta helt egne valg og ta litt større avgjørelser selv. Men jeg vil jo også være den lille jenta som får alt bestemt og hvor det største problemet er at jeg mangler penger til den fine toppen!

Norge vs Skottland:
I begge land er 18 en dag som feires med en stor fest. Her kan man kjøpe alt av alkohol o.l. når man er 18, ellers er det meste likt som hjemme med stemmerett osv.
Siden jeg ikke kan ha noe fest her ble ikke 18 års dagen min som jeg alltid har forestilt meg den, det er litt kjedelig. Men igjen så har jeg jo fått oppleve så mye annet.

Tusen takk for alle gratulasjoner!
Håper dere hadde ei flott helg

PS!
I går fikk jeg to koselige og morsomme bilder av onkel Arne og tante Laila.
Her har du det ene hvor jeg skal etterligne fuglen på steinen på det bildet til venstre.
Hvis dere ser på fjellene så er det samme plassen, det til venstre er bare speilvendt.













(bildet er laget av Nikolai Astrup)

3 kommentarer:

Marte sa...

Likheten er klar for meg ja :-).

Kan tenke meg det var godt å bli "voksen", men det krever litt mer også...

Ha en fin kveld, jeg skal ha syforening... :-p

Tuva S sa...

Ja, det er vel pluss og minus med det.
Takk! Kos deg :)

Anonym sa...

Hei Tuva, og vel overstått. Artig at du har lagt inn bilder frå Jølster i bloggen din frå Skottland. Helsing tante Laila