En blogg om mitt utvekslingsår i Skottland til alle nysgjerrige.

søndag 4. januar 2009

Jølster

I dag dro jeg og Agnes til byen hvor vi møtte Marian fra Tyskland! Vi kom oss endelig avgårde til Dynamic Earth som er et opplevelsessenter hvor du kan trykke og høre stemmer og se på ting som skal lære deg om verdens gang fra Big Bang og fram til mange millioner år fram i tid. Det som slo meg var at det var ganske så likt det nye bygget på bremuseet i Fjærland! Vil kanskje si at det i Fjærland var litt mer informativt og, men det kan kanskje være fordi det var på norsk? Det som var her var vel litt større da, men det var bra også, ikke missforstå meg! Bare minte meg veldig om Fjærland.

Det gjorde at jeg kom på en ting til jeg ikke har skrevet om enda. Til jul fikk jeg et gammelt, gammelt bilde av meg selv hvor jeg er på en fjelltopp og du kan se utover Jølster bak meg. Da Bettina så det sa hun at det lignet helt på hvor hun bodde i Sveits! Helt likens, sa hun.

All den tenkinga på Jølster og onkel Arnes løfte om hjemmelaget grovbrød og brunost har virkelig fått meg til å savne jølster! Astruptunet og jobben der, vatnet og freden. Gleder meg til sommeren!!

Ellers i dag dro vi også til Pizza Hut og spiste middag. Det var kjempe koselig! Hadde også verdens herligste dessert; varm kakedeig med is! Men etter det dro vi hjem på grunn av regn og mangel på penger..

Nå skal jeg begynne å finne senga og prøve å snu døgnet mitt før jeg starter på skolen tirsdag.
Lykke til med skole- og arbeidsstart i morgen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei
No må eg skrive eit eller anna!! Det var spesielle ting du skriv om i dag. Først går du deg på Fjærland der borte, eller Bremuseet, og så får du abstines på Jølster. Eg kan sende deg nokre bilde med utsikt frå Åsen, eller frå diverse fjelltoppar, men eg må ha e-post adressa di først..
Så spørst om ikkje du skal ta til på eit nytt fjelliv i Jølster.?

Skal vi seie at vi tek eit par toppturar til sommaren? Men først får vi teste grovbrøda og brunosten..

Tuva S sa...

Hei! hehe, ja det var en merkelig følelse. Vi så en film fra en isbre og det var helt likt Jostedalsbreen!
Jeg tar gjerne imot bilder på tuva.sa @ online.no.

Som jeg skriver i neste innlegg så må jeg nok trene meg litt opp først, men noen turer bør jeg vel kanskje klare etter å ha fått næringa og kreftene fra grovbrødet og brunosten!