En blogg om mitt utvekslingsår i Skottland til alle nysgjerrige.

søndag 25. januar 2009

Burnsday

Jeg hadde tenkt å roe ned blogginga litt, ta en bitteliten pause. Men når jeg først har begynt å fortelle dere alt som skjer her, kan jeg jo neste ikke utelate noe?

Festen i går var morsom og bra, men veldig rar. Litt forskjellige grunner til det. Men tok dessverre ingen bilder!

Jeg vet ikke om dere har sett produkter fra Neutrogena hvor det står "Norwegian Formula" på?
Jeg hadde en lypsyl med merket på. Her er det hvertfall overalt og en dag så jeg plutselig en veldig stilig reklame på tven:

"In Norway nothing is simple, even going home" hehe!

Siden jeg er norsk i et annet land enn Norge får jeg jo ofte høre det.
Her i Skottland har de blant annet dører som hater norske og folk som har fobier mot norske.
Jeg blir også ofte "lurt", tror de da. I går ble jeg giftet bort etter skotsk skikk, "oh no! That means we are married now, Tuva! Grigor got a priest in the summer.. and that is just how it is!", da var det en gutt som hadde tatt et armbånd rundt sin egen arm og min. Jeg spilte jo med "But my mom won't let me marry now?!".
Etter noen minutter spurte han meg "Did you really believe all that?". Selvfølgelig gjorde jeg ikke det, jeg får jo høre nye ting hver dag. Toastene er laget av sko, de har ikke biler, bilene bare ser sånn ut(?), forskjellige ting jeg gjør betyr veldig, veldig slemme ting osv.
Noen ganger er det morsomt hvor oppfinnsomme de kan være!
Selvfølgelig har jo jeg sagt litt om Norge og.
Alle vet jo at vi bor i igloer, har isbjørner til kjæledyr, svart/hvitt tv, pingviner som danser for oss til underholdning og at vi ikke har biler(kongen har bare en)?

I morgen har jeg tentamen i RMPS, håper det går bra. Vet ikke helt hvordan spørsmålene kommer til å bli, så jeg får bare vente å se. På tirsdag har jeg tentamen i fysikk, den får jeg og bare vente å se om blir lette eller vanskelig.

Men nå skal jeg ned å spise en sko og noe sjokoladepudding ting. Det er jo Burns Day idag, er visst bursdagen til en viktigs skotskmann, så vi spiste mikrobølgeovnlaga Haggis(laget av vertsfar). Det blir vel ca det samme som å varme julemiddagen i mikroen.. Skjønner dere bruken av mikroen da, eller?

Vi snakkes! Og legg gjerne igjen et lite "hei" :)

9 kommentarer:

Anonym sa...

Har lest om Robert Burns, Skottlands nasjonaldikter, i Adressa. Det var i dag 250 år siden han ble født. Han ble m.a. feira med sekkepipekonsert på Ringve i dag.

Are sa...

Neeeei, du kan da ikke skriv mindre... (Kn æ si som itj akkurat e på topp på blogginga..)

Marte

Anonym sa...

Hei Tuva, du må berre fortsetje å skrive for vi les bloggen din sjølv om vi ikkje er så flinke til å kommentere. Forstår at det er ein del kulturforskjellar på norsk og skotsk ungdom, ja ikkje berre ungdom.......
Men, likar du haggis????

Helsing tante Laila

Tuva S sa...

Ja, hørte noe om 250 år ja. Så kult! Har aldri hørt om han før men.

Hehe Marte, æ sjekke nå fortsatt bloggen dokkers anna hver dag! :D

Hei tante Laila!
Det er godt å vite. Er litt kulturforskjeller ja.
Jepp, jeg liker haggis! Men favoritten er den gule kålrotstappa(?) som vi også har vedsiden av pinnekjøttet! Det får jeg nok aldri nok av.

Anonym sa...

Hei!
Vi sjekker jo bloggen din hver dag om det står noe her. Det er morsomt å lese det du skriver.

Anonym sa...

Pappa har forresten kjøpt den håndkremen det var reklame for. Han kjøpte også Spenol og prisforskjellen var enorm..........

Tuva S sa...

Hei mamma!
Takk :)
hehe, hva var billigst?

Anonym sa...

HEI! : D

Tuva S sa...

HALLO :D