En blogg om mitt utvekslingsår i Skottland til alle nysgjerrige.

tirsdag 13. januar 2009

Aksent

Basketballkampen i går gikk det dårlig med..
Vi tapte 81 - 30 tror jeg, hehe! Men bussturen var jo veldig koselig.
Det som var litt synd var at hvis vi hadde vunnet ville neste kamp ha vært ute på en øy, så vi har måttet kjørt langt, tatt båt og sovet over(og fått masse fri fra skolen)...

Alle jenter her får tilbud om å ta en vaksine mot et kreftvirus nå, og jeg har osgå fått det, dermed måtte jeg ned til Bonnyrigg for å høre på legekontoret der om jeg fortsatt kunne ta den(de andre jentene har allerede tatt to av de). Siden mange av vennene mine bor i den retningen slo jeg følge med de. Alle spurte meg jo hva jeg skulle, og jeg sa jeg skulle til 'the doctor'. Plutselig lo han ene gutten (Jack) og sa til Abbi "haha Abbi, jeg kan mer av Tuvas dialekt nå!", og prøvde å si 'doctor' som jeg gjorde det. Jeg spurte hvordan de sa 'doctor', men hørte ikke forskjell i det hele tatt!
Poenget mitt var at jeg har en dialekt eller en aksent som jeg ikke visste om, og at i følge skottene her er den visst utrolig kul, hoho! Det er ikke alltid like kult da, på nyttårsaften var det ei jente som skulle ha meg til å si 'Crunchy Sticks' hele tiden..

Var noe mer jeg skulle si, men har glemt det..

I kveld har jeg basketball igjen, så det blir gøy(det morsomste er vel hjemturen med Jen!).
Vi snakkes :)

2 kommentarer:

Marte sa...

Ja, det er vanlig å ikke høre sin egen dialekt... Du får prøve å ta opp din egen stemme, og høre på det etterpå. Men ikke forvent at du synes det høres pent ut ;-). Men det er flere som har ment at jeg kommer fra østlandet en plass!

Tuva S sa...

Ja, sant. Huff har prøvd å ta opp stemmen min før, tror ikke jeg vil det :p
Men jeg vet jeg har en dialekt i Norge, men her liksom.. jeg snakker jo engelsk! Det er så rart.. Trodde liksom ikke jeg snakket noe spessielt annerledes(bortsett fra at engelsken er dårligere da, selvfølgelig).
Ja jeg har ofte fått hørt jeg snakker rar trøndersk! Eller 'fintrøndersk'.