En blogg om mitt utvekslingsår i Skottland til alle nysgjerrige.

tirsdag 30. desember 2008

This is the life

Jeg hadde egentlig tenkt å skrive et innlegg om Bettina, forkjølelsen og kulden, altså klage litt. Men så kom jeg over en annen blogg. Det er ei jente som har fått en form for kreft, og har valgt å skrive om seg selv, sykdommen og all behandlingen hun går gjennom. Hun har til og med lagt ut et bilde av seg selv uten håret! Jeg synes det er så utrolig tøft.
Og som hun skriver, så setter hun mye større pris på livet nå, hun tar ikke små ting for gitt lengre og sier at om hun blir helt frisk igjen skal hun nyte hver dag.
I går snakket jeg med Runar, og han sa han savnet Norge, så han forsto hva jeg mente når jeg sa jeg savnet hver minste ting. Og jeg sa "ja, men når jeg kommer hjem kommer jeg til å sette pris på alt i en uke, også klager jeg igjen". Selv om jeg tror selv jeg ikke er en av de som klager mest, så klager jeg jeg også. Det er jo på en måte en naturlig ting å klage? Alle er litt lei kulden noen ganger, lei en bror/søster, lei babyen som skriker på bussen når du er trøtt, treet som skygger for solen osv.
Hun sa hun ønsket det fantes en oppvekker over livet, kun på en annen måte enn hvordan hun selv hadde fått det, og det ønsker egentlig jeg og.

Over til noe litt annet:
De fleste her har jo utdannelsen sin ferdig planlagt. De fleste går jo rett over til universitetet neste år, mens jeg har enda et år igjen på high school! Mitt problem er at jeg ikke aner hva jeg vil bli! Jeg har null peiling, for det er så mye! Jeg kan tenke meg å bli alt, nesten! Det skifter sånn ca hver måned hva jeg vil bli, og det er ganske frustrerende. Selvfølgelig trenger jeg ikke å bestemme meg nå, akkurat nå er "planen" min å : gjøre ferdig videregående, kanskje ta et år i militæret for så å reise masse i noen år, også starte på universitetet. Et problem som alltid kommer opp i mine drømmer er penger. "Hvor skal du få penger fra da?" er et spørsmål jeg har fått så mange ganger, og det knuser alt hver gang. Jeg er lei av at penger skal ødelegge og har kommet opp med en idè: hva om jeg arbeider, samler opp penger, reiser, arbeider, samler opp penger, reiser osv? Da får jeg reist, sett forskjellige steder og truffet masse mennesker!

Men nå skal jeg først nyte året mitt her! Agnes er tilbake også, så skal møte hun i dag, få en julegave(en norsk en!!) og få høre ALT om Norge!

Avslutter med å gi dere noe skotsk:
Amy MacDonald - This is the life

Ingen kommentarer: