En blogg om mitt utvekslingsår i Skottland til alle nysgjerrige.

søndag 7. desember 2008

Back again

Nå er jeg endelig tilbake fra Benmore! Kan prøve å fortelle kort hva vi gjorde, det var veldig morsomt og spennende! Meningen med helgen var å gjøre oss bedre på å sammarbeide i en gruppe, så vi måtte planlegge, hjelpe, kommentere, kommunisere, og evaluere og alt som henger med i gruppearbeid, var nok verldig lærererikt.

Fredag:
Vi dro rett etter skolen. De fleste av oss satt i en minibuss, mens tre stykker satt i en bil. Bussturen tok veldig lang tid, og siden jeg hadde en skikkelig dårlig dag, var trøtt og sliten, det ble spilt høy musikk og folk snakket fort, satt jeg egentlig bare for det meste å så ut vinduet med håp om at helga skulla ta seg opp.
Vi kom fram i åttetiden og det var allerede mørkt. Vi fikk mat og litt informasjon osv, også ble vi delt inn i tre grupper som skulle være sammen hele helgen.
Abbi og rommet vi bodde på.

Alle sammen fikk eget regntøy og vantette fjellsko, også gikk vi på tur ut i mørket. Vi gikk opp til et utsiktspunkt hvor vi kunne se på stjernene og slappe av litt, så var det klart for mørkevandring. Vi ble ført til kanten av en skog og ble delt inn i gruppene. Der skulle vi følge en tråd gjennom skogen, og måtte krype over og under trær, tråkke i vanndammer, skli i gjørme osv. Det var meningen at vi skulle jobbe som et lag gjennom der.

Lørdag:
Vi måtte opp til frokost 0830.
I dag skulle vi gjøre flere oppgaver i gruppen fordi poenget med helgen var 'team work'. Vi gjorde forskjellige små oppgaver for å få et innblikk på hva helgen gikk ut på. En morsom oppgave vi gjorde var at alle fikk hetter over hodet så vi ikke kunne se noe, bortsett fra ei, som da var bonden(vi andre var sauer). Bonden fikk ei fløyte, og skulle med fløyta lede alle sauene inn i en firkant. På forhånd avtalte vi hva som var venstre(et blås), høyre(to blås) og rett fram(tre pip) osv.

Etter lunsj på lørdag begynte 'alvoret'. Vi skulle finne tre ender, et rede, spesialvann, et forheng og DNA-koder slik at vi visste hvilke ender som kunne få barn.
Min gruppe startet i klatreveggen hvor vi måtte klatre opp for å finne DNA-kodene.
Så måtte vi ut på en øy for å få tak i redet(som var en bøtte). Hjelpemiddel var kanoer, men siden det var is på vannet gikk vi over. Vår instruktør var veldig morsom og, så vi brukte tiden på å leke oss på isen! Var utrolig morsomt.
Til slutt måtte vi få tak i spesialvannet som var oppi en bøtte som hang opp i et tre.
Det lå klatreseler og tau der, så vi tok selen på minstemann, kastet tauet over greinen, festet hun til tauet og dro henne opp!

Så var det middag som var en skikkelig julemiddag med kalkun og alt tilbehøret(ikke like godt som pinnekjøtt :( )

Linsey og JackCaitling og RebeccaAbbi, Sarah og Craig.Stor smellert ja??

Etter middagen igjen fikk alle utlevert et egg hver
og penger som tilsvarte antall poeng vi hadde fått fra tidligere på dagen. Egget skulle vi slippe ut fra tårnet på bygningen og vi kunne bruke pengene/poengene til å kjøpe utstyr.
Min gruppe laget en fallskjerm, som var Abbis ide, ingen hadde troen på den, men den fungerte faktisk.
Catrin og LinseyKirsty og AbbiAbbi og Sarah med vår fallskjerm
Gruppe 2, fra venstre: husker ikke, Jack, Craig(i bakgrunnen), Caitlin og Jennifer.
Vårt egg blir kastet nedIngen av eggene knuste.

Kvelden på lørdagen spilte vi biljard, bordtennis og hadde disco og karaoke:



Søndag:
I dag måtte vi få tak i de siste tingene vi trenge til endene(endene og forhenget).
To av endene lå ute på en innsjø(en 'loch'), så vi måtte ut i kano for å få tak i de.
Sarah i kano

Den siste anda lå i en bøtte halvveis opp en fjellvegg, så vi måtte gå opp til toppen og rappelere ned.
På tur opp

Noen på vei ned
Toppen og utsikt ned til bakkenOppi den gule bøtta lå anda.

Forhenget(som var en svartsekk) lå også i en bøtte halveis opp i en mindre fjellvegg, så vi måtte nå den, uten å røre veggen selv og med det utstyret som lå der. Altså var det på en måte meningen at vi skulle lage en stige, men vi brukte en av stokkene til å snu bøtta rundt.

Nå hadde vi alt vi trengte for å lage en babyand, vi måtte bare finne ut først hvilke av de to hannendene som skulle parres med huanda, det gjorde vi ved hjelp av DNA-kodene. De to endene skulle flyte i spesialvannet i redet(bøtta) med forhenget(svartsekken) rundt seg.
Og da vi var ferdig med lunsjen hadde alle endene fått en babyand.
Men vi var enda ikke ferdige, babyendene måtte jo lære seg å fly! Så da fikk vi igjen penger til å bygge en 'frittstående maskin' som skulle hjelpe anda til å fly. Vi fikk god hjelp av vår instruktør som rådet oss til å lage noe som lignet en sprettert og istedenfor å kjøpe stokker til å sette i bakken, kunne vi bruke to trær.
Vår flyvemaskin
Instruktøren vår og katapulten

Vi gjorde det, mens alle de andre gruppene kjøpte stokker, dermed sa alle at vi jukset og var ganske så imot oss..
Litt av gruppe 1, i front: Caitlin, bak: Slava, husker ikke og Craig(headboy).Gruppe 2, fra venstre: Anna(headgirl på skolen), Darren, husker ikke, Sarah, Mark og Rebecca.
Anda vår
Men vi kom på andre plass så hadde ikke så mye å si.

Nå måtte vi pakke baggene og gjøre oss helt klare, og alle trodde vi var ferdige for helgen, men så hadde babyendene tatt seg en flygetur og blitt borte, altså måtte vi finne de igjen. Hver gruppe fikk et kart hver og vi måtte springe orientering.
På slutten av orienteringa.Linsey og Paul på orientering.

Vi kom på andre plass fordi ei gruppe sprang feil vei og måtte hentes med bil, altså fullførte de ikke og fikk null poeng!
Jack og Craig i det de kommer ut av bussen etter å ha gått seg bort.

Men til tross for det, så vant de alt sammenlagt og fikk en blyant hver.

Før vi dro hjem fikk vi middag. Bussturen hjem gikk bra, men alle var helt utslitte.
Da vi kom fram til skolen så jeg bare alle fedrene komme å hente elevene, og jeg fikk skikkelig lyst til bare å se bilen vår og pappa komme gående i mot meg, ta baggen min og spørre hvordan jeg har hatt det, men i stedet måtte jeg ta baggen min selv og gå hjem...

Som jeg har sagt før så er det lettere å snakke når det er få folk rundt meg, og slik var det i helgen. Siden jeg var oftest sammen med gruppen min på syv, ble alt mye lettere og jeg tror jeg ble mere meg selv. Jeg kranglet til oss et ekstra poeng, snakket mer, flirte mer, var litt mer med i samtaler osv, og også var jeg en av de tøffeste på gruppa, jeg tok den vanskeligste klatreruta, var en av de første ut på isen osv. Så nå går ryktene på skolen om at jeg er en skikkelig 'warrior'!

Var litt vanskelig å få fram alt det morsomme jeg har gjort i helga på bloggen, men det har vært en veldig morsom helg! Er kjempe glad for at jeg dro.

Ingen kommentarer: