En blogg om mitt utvekslingsår i Skottland til alle nysgjerrige.

torsdag 27. november 2008

Jul, oppfinnelser, Marte

Marteee!
Gratulerer med dagen!I dag, klokken seks, ble alle lysene i byen tent! Var skikkelig vakkert der! Er jo også satt opp et pariserjul som blinker i alle farger, is til skøyting, masse karuseller og 'tyskermarked', så er virkelig vakkert! Skal legge opp litt bilder senere.

I dag fikk jeg tilbake prøven min i fysikk og jeg besto! Fikk 24 av 30 poeng, så jeg er kjempe fornøyd! Selv om læreren var veldig snill med meg og fortalte meg på forhand hva jeg måtte gjøre på hvert spørsmål, hehe. Jeg må også ha bevis på at jeg trenger ekstra tid pågrunn av ordboka, så det var meningen at jeg skulle sette en strek etter hvor langt jeg hadde kommet etter 45 minutter, men det visste ikke jeg, så hun hadde bare satt en strek et sted slik at jeg helt sikkert fikk ekstra tid.

Hadde en diskusjon i dag med en gutt om hva Norge ga de i Skottland. Startet med at jeg snakket om juletreet som kommer fra Norge, og at han alltid er litt småfrekk og skulle ha det til at Norge var et dårlig land og bla bla bla. Men uansett da, så begynte vi å snakke om hva bra Norge hadde oppfunnet da! Og eneste jeg kunne komme på var juletreet som vi sendte og meg(som da var en tull). Så det fortsatte nå, og jeg sa vi hadde oppfunnet osthøvelen, men den er jo ikke så kjent her.. Men så kom han med masse som vi hadde funnet opp, og jeg fant ei liste som jeg tenkte jeg kunne dele med dere! Jeg lærte masse nytt!!
  • Brunost
  • Tripp-trapp stolen
  • "Rat-tap" skibindingen
  • Kortlåseren, sånn lås på dører hvor du må bruke kort og kode.
  • Påhengsmotor til båter
  • å gå på langrenski
  • Gassturbin
  • Aerosol spray
  • Ultimat, som er en slags isolasjon laget av brukte, gamle klær
  • Sokker du kan ha utenpå hjulene på bilen istedenfor kjettinger når du kjører på snø og is.
  • Ostehøvelen
  • Bindersen
Lærte du noe nytt? Eller vet du om flere?

Skottland hadde visst oppfunnet TV, telefon og logaritmer!

Jeg gleder meg faktisk masse til jul nå! Alle sier måneden før jul oftest er den hardeste med hjemlengsel osv, men jeg føler jeg har det bedre og bedre! Begynner å finne 'min plass' og snakker mer med folk. Får vel bare se hvordan det går.

Håper alt står bra til der hjemme, og at du fikk en fantastisk dag, Marte! Skulle gjeeerne ha vært der.

4 kommentarer:

Fred sa...

BLUETOOTH!!
En annen norks oppfinnelse :D

Tuva S sa...

oj, så kult!

Marte sa...

Takk Tuva, hadd en kjempedag! Vi spist masse kveldsmat, å masse oppmerksomhet ;-). Å kortet fra dæ va kjempestilig! Glede mæ t å hør historia :D.

Tuva S sa...

så bra!
Hehe, va itj sååå my historie bak d da, d meste datt ut av mæ i telefonen :p
Håpe vi får snakka i kveld! :)