En blogg om mitt utvekslingsår i Skottland til alle nysgjerrige.

søndag 30. november 2008

Edinburgh Castle

Endelig fikk vi tatt turen til slottet, kanskje var det fordi det var gratis og vi sparte 10 pund, men uansett, vi var der. Det var egentlig ikke helt som jeg hadde forventet.. Jeg vet ikke helt hva jeg forventet, men jeg syntes ikke det var så fantastisk. Det var jo "bare" gamle bygninger og veier å gå, masse utsikt osv. Men jeg kan hvertfall si jeg har vært der nå, noe mange skotske mennesker ikke kan si!


Da jeg kom ut klokken 9 om morgenen var det masse hvitt! Men det var bare frost.. Uansett var det ganske fint.
Noen som kan forklare hvorfor det blir frost og ikke snø?? Det er jo kjempe kaldt..
Her er gata jeg bor i, du ser vel ikke akkurat huset mitt, men det ser akkurat likedan ut som de andre i bildet.Her er fotballbanene utenfor skolen. Var litt vanskelig å se frosten, men den er der.
Framfor slottet / Tattoo:

Innenfor så det nesten litt ut som en liten landsby:
Utsikt. Ser dere pariserhjulet?
Agnes på vakt:
Reklame for å melde seg inn i hæren:
Det hang mange forskjellige plakater der fra forskjellige år.

Gevær som skotske soldater måtte ha med seg overalt. Og det var utrolig tungt!

Hjelmer soldatene i 2008 har på seg:
De var også veldig tunge! Pluss at det hang en vest der som jeg nesten ikke klarte å løfte! Det er helt utrloig at de må ha det på seg hele tiden..

Agnes og Jose:

Mann som hadde litt show:
Alle bildene nedover er fra innenfor slottets murer:





De hadde fengsler på slottet, og her prøver Agnes ut den oppgraderte cella. "puta" og "madrassen" var av tre.



På skiltet står det "Cemetery for soldiers' dogs", altså en gravplass for hundene til soldatene.

Utsikt til fronten(Tattoo) av slottet. Ser dere fjellene i bakgrunnen? Oppå der har jeg vært, det var der det blåste så forferdelig som jeg har skrevet om tidligere!
Kanonene på rekke og rad.
Agnes og en soldat:
Inn der og opp, opp, opp og inn, langt, lang inne der lå kronjuvelene(en stav, et sverd og krona) pluss "the stone of destiny", men det var ikke lov til å ta bilder.. :
Juletre på slottet:

Gedigen peis:
Meg og ridder. Han spurte meg "vil du drepe meg?" jeg sa nei! For det gikk visst an å ta bilde slik at du hadde sverdet over nakken hans.
Agnes ville heller ikke drepe:Ned der sov folk i hengekøyer:
Nye jakka mi, og skjørt fra Marte(kommer bedre bilder av skjørtet snart!):


Vi avsluttet selvfølgelig med en tur på Starbucks etter å ha stått ut kjempe lenge for å se på en veldig morsom mann:

Mange bilder, men da har du sett slottet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ser ut som du har det bra Tuva, det e fint! :D
Bra at du legg ut bilda, for det e så morsomt å se hvor du har vært å sånn ^^,

Du får kos dæ videre da :D
Vi snakkes <3<3<3<3<3<3

silje

Tuva S sa...

Heia, Silje :D
Joa, har d bedre og bedre egentlig :)

Takk, må få hør koss d går me dæ snaaart ! :D