En blogg om mitt utvekslingsår i Skottland til alle nysgjerrige.

tirsdag 16. september 2008

Glasgow!

Mandag morgen sto vi opp tidlig for å ta bussen 0929!!
Vi møtte Agnes i byen, hun er norsk og går på skolen til Bettina!
Toget over til Glasgow går hvert kvarter og tar tre kvarter, så det var ikke noe problem.
Vi kom fram til Glasgow og ut i en gate, men vi aaante jo ikke hvor vi var! Marbeth hadde skrevet en lapp til oss om hvor vi kunne gå. Første mål var Primark!!



Bettina i Glasgow, ser vi lost ut?




















Utenfor galleriet for moderne kunst eller noe.











Primark!!

Det er SYND vi ikke har Primark i Norge. Butikken er ubeskrivelig! Jeg trodde det var et shoppingsenter først, men det er ÉN butikk, og det dyreste noen av oss kjøpte var til 10 pund, altså 100 kroner!!
Jeg kjøpte meg et skjørt, en cardigan, to gensre, et smykke, et armbånd, 8 par øredobber(i en pakke til 1,50 pund), en ring og tre tights til 35.50 pund, alt
så ca 350 NOK!!









Vi spiste lunsj på en restaurant.
Agnes og Bettina.
Servitøren hadde en laang samtale med oss! Han var veldig snill da, spurte oss om masse. Han ha
dde veldig lyst til å ta seg en ferietur til Norge, og vi sa han måtte dra på vinteren og prøve å stå på bortoverski!










Jeg og Agnes tok selvfølgelig norske
reker til forrett.

















JA, det regner..












En gate i Glasgow. Det er mye biler og slike ting på bygningene som jeg har glemt navnet på nåå.. Dere ser det til venstre der.
Poenget var at det er mye slikt over alt! Så er litt vanskelig å ta fine bilder..
















Tilbake i Edinburgh.





































Bettina med ny lue, Agnes med ny
ring, og begge to med
ny lue.














Også en liten gjettekonkuranse, hvor mye penger er hele den haugen der(i pund)??:



















Og også; vi var i en skobutikk fordi Bettina skulle kjøpe støvler til hun skal i stallen å jobbe i hestemøkk. Hun fikk hjelp av ei jente, og siden jeg og Agnes var slitne(hvertfall jeg), satt jeg meg ned på en sofa der. Jenta som skulle selge støvlene til Bettina begynte å spørre oss om vi syntes det var mye osv, og vi begynte å snakke om nordmenn&støvler. Om hvor godt det var å ha på ullsokker støvler og bare gå ut i regnet og snøen. Er forresten ullsokker en norsk ting? For Marbeth kalte det en gang "slike norske tykke sokker".
Men anyways, Bettina måtte gå ut for å ta ut penger og jeg og Agnes ble sittende igjen i butikken. Jenta begynte å snakke med oss, og det kom enda ei jente som var ansatt for å snakke med oss! Vi snakket om alt mulig! Shopping i Pakistan, søndager i Norge, utveksling osv.
Det er rart hvor koselig folk her er! På en dag hadde vi hatt to laange samtaler med ukjente folk. Jeg klarer ikke å se for meg en ansatt i Norge står og har en lang samtale med en kunde om alt mulig annet enn produktet han/hun skal selge?

Ellers i Glasgow så kjøpte jeg meg en genser, to t-skorter, et par øredobber, to smykker, et skjerf oooog et par sko!!Er veldig fornøyd med alt! Og der var skikkelig godt å ha en ordentlig shopping dag! Føler jeg ikke har hatt det enda siden det alltid har vært så stress med Bettina som må spise og hele tiden på do osv. Så jeg er veldig glad Agnes ble med, og det var utrolig godt å få snakket norsk med noen igjen, uten å må snakke over telefonen!

I dag blir min første natt alene! Jeg gleder meg egentlig veldig. Skal bli godt å kunne ha på høy musikk jeg vil, vri meg så mye jeg vil, ligge på gulvet om jeg vil og kunne slå på lyset når jeg kommer opp for å legge meg..
Jeg har skjønt at jeg må tenke mer på meg selv, at jeg kan si til Bettina at jeg ikke vil være med i alle matbutikkene hun vil gå i og at hun er en "SØSTER", ikke en venn jeg må ha med meg overalt! Jeg kan si jeg skal ut, og så bare gå, uten å tenke mer på henne. Føler meg mye bedre allerede etter at alt kom ut i helgen.

Nå er det bare skolen og venner der jeg sliter litt med.. Det er ikke så lett å bli kjent med nye folk, og jeg vil jo veldig gjerne det. Skal prøve å være litt tolmodig.
Jeg har på en måte hjemlengsel. Savner det at jeg kjenner folk og at folk kjenner meg, slik at jeg slipper å være "ny" hele tiden og at jeg slipper å bli kjent med folk osv. Det krever mye, men jeg lever i håpet om at alt skal bli mye bedre!

Også må jeg si takk for alle kommentarene i løpet av helgen, de hjalp veldig!!
Er alltid koselig med kommentarer, og er spesielt koselig at jeg får noen når jeg virkelig trenger det!
Nå skal jeg prøve meg på fysikken igjen, så ha det bra!
Ha en fin ettermiddag!
Og jeg beklager at alle bildene er i et rot, det er umulig å få de fint!!

7 kommentarer:

Marte sa...

Så bra at det ble bedre. Har tenkt masse på deg. Det er alltid litt vanskelig den første tiden med å bli kjent med folk, husk du har bare vært der i en måned ;-).

Anonym sa...

tuuva :D
pliis la mæ kom å besøk dæ så vi kan shoppe på primark :D hørtes ut som heaven spør du mæ!!

æ savne dæ

Are sa...

Jenta å shopping :-)

Tuva S sa...

Ja, sant.. En måned e jo itj my. Ska vær tålmodig og hold ut litt t!

Heia Ingviiild :D
Hihihi, tenke mæ du vil dit ja :D
Høre du har fått dæ jobb forresten? :O
Savne dæ og!

Hihi, du kan få vær me en gang du å sjø Are!

Marte sa...

Ja, e vel Are som passe best t shopping hos oss ;-). Men dokker hadd sikkert fått på mæ nåkka og :p.

Tuva S sa...

Ja, æ tror aaalle hadd funne sæ nå i Glasgow! hehe :D

Are sa...

E det en databutikk der så e æ fornøyd :-))