En blogg om mitt utvekslingsår i Skottland til alle nysgjerrige.

onsdag 27. august 2008

Skotsk skoledag

Tentke kanskje jeg kunne fortelle litt om hvordan en skoledag her er. Er faktisk ganske forskjellig fra hjemme.
Vi starter hver dag 0850. Da er det registrering, altså må jeg gå til det samme klasserommet hver morgen og sitte der 10 - 15 min for å bli krysset av på ei liste og kanskje få noen beskjeder.
Så ringer klokka, da har du 5 minutter på deg til å gå til ditt nye klasserom. Det er ikke sånn som hjemme at klassene har et fast klasserom, her er det lærerne som har et klasserom hver, med kontor i. Altså må vi gå til det rommet hvor læreren for det faget vi skal ha tilhører.
Vi er 1200 elever på skolen så hender ofte jeg står i kø for å komme meg til klasserommet mitt i og med at skolen består av korridorer. Vi har faktisk enveis korridorer på skolen og! Tror bare det er et sted da, men der kan du bare gå ene veien, skal du andre veien må du opp en trapp, gjennom korridoren og ned igjen.
Så ringer klokka igjen, etter det har gått 5 minutter. Da skal du være i klasserommet ditt, og timen skal starte. Sånn er det hvert 40. minutt, så har vi dobbelttime ringer klokka to ganger midt i timen. Og skoleklokka her høres ut som brannalarmen hjemme!! De første dagene skvatt jeg hver gang jeg hørte den. Og i den nyere delen av skolen er veggene annerledes så det er akkurat som det blir ekstra gjenklang, og da er det umulig å snakke mens klokka ringer..
Midt på dagen har vi 50 minutter med lunsj, men jeg har alltid en fritime eller to rundt lunsj, så har laaang lunsj. Kantina er veldig liten, og i hver pause(spesielt de på 20 min) er det laaange køer foran drikke- og snacksautomatene! 5. og 6. klassene går som oftest til sportshallen for å spise lunsj, spesielt på fredager og hvis de har ekstra god tid. Det er faktisk bare 5. og 6. klassingene som har lov til å komme der.
Dagene slutter 1540, men du kan gå før hvis du har fritimer på slutten av dagen. Men hver dag du skal gå før tiden må du signere deg ut i en bok og skrive ned klokkeslettet du gikk.

Ellers har jeg det fortsatt veldig bra! Jeg har ingen hjemmelekser mens Bettina sitt og sliter seg ut på hjemmelekser.. Hun har ingen fritimer heller og må ta buss til skolen hver dag(og dermed stå opp en time før meg), så er egentlig glad jeg går på skolen jeg går på, selv om den andre er mer moderne!
Tenker ikke så mye hjemover lenger heller. Har alltid noe å tenke på her.
De fleste tankene mine hjemover nå går til Trym.. I og med at han er den som kommer til å være en ny person når jeg kommer hjem!! Ganske tungt å sitte her når han begynner å gå, blir 1 år, skal begynne i barnehagen og kanskje også etter hvert begynne å snakke.. Innrømmer at det er hardt å gå glipp av den utviklingen til sitt første tantebarn!! Jeg savner smilet og latteren til Trym og! Men jeg prøver å trøste meg med at forhåpentligvis skal jeg bli tante en gang til i livet og få oppleve alt dette da!!
Sånn er det vel bare, og sånn må det vel bare være. Det er pluss og minus med alt her i verden!!
Men nå kan jeg ikke skrive mer om det før tårene kommer..

Neste torsdag skal vi på teater med skolen tror jeg! Måtte ha med et ark hjem som Marbeth måtte signere, det må vi for hver ting vi skal gjøre utenfor skolen.. I tillegg skal vi besøke en buddhistskole eller noe sånt med det religionsfaget jeg har. Det varer fra 9-1700(altså slipper jeg skolen en dag? og hørtes veldig spennende ut! Husker ikke helt hvordan dag. Kan fortelle litt mer om det når jeg vet mer om det.

I dag kommer også områderepresentanten til meg og Bettina innom for å snakke med oss. Det er hun jeg skal ringe til hvis jeg har noen problemer f.eks. med vertsfamilien. Hun kommer bare for å snakke med oss, høre hvordan vi har det, hvordan ting går og om det er noe vi lurer på. Det skal være et STS møte og om noen uker hvor alle STS utvekslingselevene i området møtes, det blir spennende! I tillegg arrangerer STS forskjellige turer rundt i landet, så får helt sikkert høre mer om det i dag og på det møtet!
Skal oppdatere etter hvert som jeg vet mer.

Så at dette ble ganske langt nå, men det er jo frivillig å lese :p
Ha en fin dag videre!

5 kommentarer:

Marte sa...

Artig å høre litt mer ;-) Så bare bra at det er litt langt, da får jeg følelsen av å snakke med deg mer...

Tårene triller snart her! Men det er ganske naturlig at han som er såpass liten vil utvikle seg masse i løpet av ett år. Det blir desto bedre å komme hjem ;-)

Tuva S sa...

Er ganske godt å skrive ned alt jeg tenker på og!

Ja, det er nok det. Bare litt kjedelig å gå glipp av alt!!
Gleder meg masse til å komme hjem å se dere alle!! :D

Anonym sa...

Mange nye erfaringer..spennende!

Er "usque conabor" skolens merke?

Tuva S sa...

har egentlig aldri hørt noe om "usque conabor" før. Men der er vell et slags motto for skolen. Det betyr noe sånt som "jeg skal gjøre mitt beste"

Fred sa...

Fy søren skolen i Skottland høres kul ut!! Og den begynte seint!! ;D