En blogg om mitt utvekslingsår i Skottland til alle nysgjerrige.

torsdag 21. august 2008

Første skoledag!

I dag sto jeg opp halv 7, jeg hadde tenkt å ha god tid før første skoledag og siden Bettina og Marbeth måtte dra litt før 8 for å plukke opp Roberto og så kjøre til skolen, hadde jeg da en halvtime på badet hvis jeg spiste og ordnet alt før det.
Jeg skulle også dusje i dag siden det ble for sent i går kveld. Så jeg hadde alt klart til ti på åtte.
Men Bettina satt enda å spiste frokost, og hun måtte pusse tennerne og gjøre noe på badet etter på så jeg kunne ikke gå i dusjen enda. Jeg hentet alle klærne og hadde alt i henderne klar til å gå på badet. Da hun fortsatt ikke var klar klokken åtte, begynte Marbeth å bli ganske utålmodig. Jeg satte meg ned for å lese avisa, og Marbeth kunne skjønne at jeg var stresset. Ti over åtte fikk jeg komme inn på badet! Altså hadde jeg 20 minutter til å ordne meg til første skoledag inkludert å dusje... Men det gikk bra. Marbeth sa også at i morgen ville ting bli bedre for da må Bettina ta bussen, og den går fem på åtte. Rekker hun ikke den, kan hun ikke dra på skolen.. Så hun skulle prate med henne i kveld om det.

Jeg møtte Lindsay og ei til utenfor huset. Lindsay fulgte meg til resepsjonen hvor jeg måtte vente til ei jente plukket meg opp. Hun var prefekt og hussjef. Hun fulgte meg til registreringsklassen min, hvor jeg må være ti minutter hver morgen for å bli registrert. Så skulle alle sjette klassingene møte i en hall for å høre på noen snakke. Lurer på om det ikke var rektor eller noe. Han snakket om eksamenssnittet, uniformer, hva han forventet av oss, blant annet at vi skal være et forbilde for de andre med uniform og oppførsel osv.
Så hadde jeg ti minutter med fysikk, hilste på læreren, fikk noen bøker og ark.
Så hadde vi en pause på 20 minutter. Da var jeg med hun jenta og noen venner av hun for å finne en lærer. Så var det matte. Jeg møtte først hun som er min kontaklærer og hun tok meg til mattetimen, men der fikk vi beskjed om at jeg skulle ha advanced higher maths, noe som er det vanskeligste. Det var bare 12 elever i klassen eller noe. Men jeg og læreren fant ut at det var for vanskelig for meg, vi hadde ikke hatt om dette i Norge enda.. Dermed ble jeg flyttet et hakk ned.
Så var det lunsjpause. Jeg gikk fortsatt sammen med hun jenta, som forresten het Rebecca. Jeg fikk spise lunsj med henne, og hennes venner, og de pleide å spise lunsj i et kjemi klasserom. Det var veldig koslig, selv om jeg ikke kunne være så mye med i praten i og med at jeg ikke visste hvem folkene de snakket om var, men jeg forsto hva alle sa og de var veldig hyggelige.
Etter matpausen var det "Personal and Social Education" som er et obligatorisk fag med kontaktlæreren. Nesten som klassens time hjemme i Norge. Vi lekte en lek og fikk litt info også skulle vi tilbake til hallen og få info. Det er mye college- og universitetprat nå, siden dette er det siste året deres, så mye er urellevant for meg. Etter disse timene har jeg to timer studietimer, hvor jeg bare skal jobbe med lekser. I disse timene kan jeg dra hjem, siden jeg bor så nære skolen, eller jeg kan være på skolen. Det er meningen at man skal jobbe med lekser i disse timene, men jeg har ingen lekser enda, dermed har jeg fri!

Nå kommer Bettina hjem hvert øyeblikk fra sin skole, og jeg gleder meg til å høre hvordan hun har hatt det!

Jeg har filmet huset, men det tar år og dag å få lagt ut videoen. Skjønner ikke hvorfor.. men skal se mere på det senere. Bettina går i seng nå, så jeg må nesten gjøre det samme.
God natt!

4 kommentarer:

Dahlski sa...

Kjæm d mere?!:D står bare første skoledag!

Anonym sa...

Høres ut som en spennende første dag. Greit å kjenne at du forstår hva de sier:-)

Tuva S sa...

Ja, har litt problemer med en video sjø..

Ja, tror d blir enda mer spennende i mårra, starte me litt mer fag i mårra. Glede mæ faktisk :D
Ja, d e veldi godt! Bettina si hu itj skjønne så my, så d e godt ja. Men hu har bare hatt engelsk i tre år og da.

koslig me kommentara fra dokk alle! :D Gir mæ liksom en mening me herre bloggen :p

Anonym sa...

Hei tuva!! Så bra første skoledag gikk bra :D Vi må snakkes på skype snart, hva heter du ?
Du er jo 7 timr bak, vansklieg å få det til å passe! drar til vertsfamilien imorgen da.. snakkes :D