En blogg om mitt utvekslingsår i Skottland til alle nysgjerrige.

tirsdag 19. august 2008

Edinburgh

Tre dager har gått siden jeg kom, og jeg har begynt å tenke engelsk.. Når jeg tenker på hva jeg skal skrive i bloggen, kommer det på engelsk. Så jeg må virkelig konsentrere meg for å tenke på norsk.

I dag var jeg og Bettina i Edinburgh! Et bilde av slottet i Edinburgh:

Edinburgh er visst bygd på sju hauger/fjell, og slottet der ligger på et av de.
Jeg og Bettina holdt oss til Princes street som er den store handlegata, og vi var innom Zara, Top Shop og masse annet. Jeg vet ikke om jeg har sagt det før, men Bettina kan ikke spise gluten, derfor er det viktig for henne at hun spiser ofte, så nesten med en gang vi kom dit måtte vi finne en restaurant hun hadde funnet på internett med glutenfri mat. Jeg spiste en Focaccia Pizza, salat, ris og et rundstykke. Det var veldig godt. Etter det fortsatte vi å shoppe og så var hun sliten igjen, så vi måtte begynne å dra hjemover. Før det dro vi innom Starbucks. Jeg drakk en smothie som ikke var så veldig god..
Bettina er ikke veldig god i engelsk, så det er ganske vanskelig noen ganger å snakke med henne og forstå ting hun vil, og noen ganger forstår ikke hun hva jeg vil heller. Noen ganger kan det være litt slitsomt, men som oftest så går det greit. Jeg tror også hun har litt mer vanskelig for å tilpasse seg livet her. F.eks. så spiser vi alltid foran TVen i stua her, og i går ved middagen sa hun "vi spiser aldri i stua foran TVen hjemme" og jeg har fått beskjed om å ikke si hvordan vi gjør ting hjemme hele tiden, fordi det kan være støtende. Så til frokost i dag satt hun på kjøkkenet og spiste. Men hun er veldig hyggelig da! Og jeg fikk forresten gave av henne i går! Sjokolade! Hun hadde med gave til Marbeth og David også, det hadde ikke jeg, så følte meg ikke sååå smart da..


Tenkte jeg kunne vise dere hva jeg har handlet i dag!
Falske negler, shampoo, balsam og 'shower milk', en håndkrem med det norske flagget på, negellakk for å få sterkere negler, vannfast mascara til alt regnet(med en gratis eyeliner på kjøpet), en kam, en hårbørste og den t-skjorten med påskriften "We just wanna have fun".



Og selvfølgelig har jeg handlet til uniformen min! Og siden så mange har spurt så pent om å få se et bilde av meg med den på; her er jeg:(Bare for å skryte litt: slipset har jeg selvfølgelig ordnet selv! Med hjelp fra internett, men tok knuten opp igjen så David kan ordne en så jeg er sikker på at den er bra nok).
Kanskje får jeg tatt et litt bedre bilde senere.. Men slik vil jeg altså gå første skoledag! Har også kjøpt en svart cardigan jeg kan ha istedenfor den vesten.

Okei, nå har skriften blitt rar uten at jeg vet hvorfor.. Men hvertfall, det var det jeg hadde for nå!
Er fortsatt koslig med kommentarer, meldinger på Facebook og mail!
Og hvis det er noe dere lurer på eller vil vite mer om, så er det bare å si fra, så skal jeg få skrevet det.
Ha en fin dag videre!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, dette tyder på at visa-kortet ditt funker!?
Flott uniform forresten..og slipsknuten ser helt fin ut den...i motlys vel og merke..

Tuva S sa...

ja, det funker! Men for det meste har jeg brukt kontanter jeg tok ut på flyplassen.
Jeg kan love deg den var fin! :D