En blogg om mitt utvekslingsår i Skottland til alle nysgjerrige.

mandag 18. mai 2009

17. mai utenlands

Dette ble den første 17. mai feiringen min utenfor Norge, og jeg må si det var overraskende bra feiring og stemning, selv om jeg hadde sett for meg gratis krone-is og vafler...

Vi startet dagen med å stresse rundt i byen for å finne starten av toget, og det viste seg etter hvert å være ganske lett. Det er ikke ofte man ser en haug av folk med norske flagg og bunader midt i Royal Mile, liksom..
NORSA står for the Norwegian Student Association og det er de som arrangerer 17.mai her.For ja, det var overraskende mange mennesker som feiret Norges nasjonaldag! Og jeg må si jeg ble redd, følte meg utilpass og hadde mest lyst til å springe bort med et hyl når jeg nærmet meg denne store gjengen med norsk-talende mennesker.
I ni måneder har jeg og Agnes levd i vår egen lille verden når vi er i byen hvor ingen kjenner oss eller skjønner hva vi sier, plutselig står vi midt i en klynge av folk som skjønner alt!
Jeg vet ikke om det går an å forestille seg hvor ekkelt det er engang. Så vi var inne på ideen om å snakke engelsk med hverandre, slik ville hjernene våre forstå at vi måtte tenke over hva vi sa, eller og bare stoppe å snakke så lenge toget foregikk...
Vi ble ofte sett veldig rart på, tenk hva de andre rundt oss må ha tenkt da..
Jeg er også sikker på at noen tenkte "nåh, se de norske da. Tror de er så gode siden de vann Eurovision liksom, hallo". God timing, god timing..

Vi hadde masse politieskorte gjennom hele byen, noen kunne jo bli for sjalusie på vår seier i Eurovision.
Vi spiste pølse og is!
Folk hadde bunader og lusekofter. Noen hadde jo kilt og, også så jeg en med kilt og lusekofte! Så en god blanding altså.
Vi hadde korps.
Det var en liten tale, hilsning fra kong Olav og dronning Sonja, salme lesning og noen sanger.
Den steinen dere ser til venstre er en gave fra Norge som takk for steinen, så det er vel derfor han mannen står akkurat der. Han snakket en del om Norge og Skottland.

Og bare for å toppe det hele, så fikk vi jo sol også! Så jeg må vel si det ble en kjempe flott feiring av dagen, men jeg savnet Norge!

Ingen kommentarer: