En blogg om mitt utvekslingsår i Skottland til alle nysgjerrige.

lørdag 17. januar 2009

"Why should honour outlive honesty?

Jeg har ikke fått gjort så mye lekser, men har lest litt av notatene til Othello.
Jeg tror jeg har snakket om dette før og, men jeg skjønner helt ærlig ikke grunnen til at vi må kunne dette. Hva trenger jeg å vite hva Othello sa på side 143 linje 449 i et teaterstykke av William Shakespeare, for i livet? Har noen av dere noen gang savnet å vite det?
Men en god ting fant jeg ut av det da, det er egentlig en ganske bra fortelling(hadde den blitt en god del forkortet og skrevet på ordentlig engelsk) som man kan kjenne seg igjen i. Det som skjer og hva de forskjellige rollene gjør og hvordan de tenker, bare i litt mildere former, er ting som skjer i 'the real life'. Dessuten har de mange bra quotes, for eksempel Othellos linje "why should honour outlive honesty?". Det er jo et godt spørsmål som man kan stille i dag og. Jeg vet om mange jenter, og sikkert gutter, og jeg har sikker gjort det selv og, som lyver for å komme seg 'høyere' opp.

Nå skal jeg bare forte meg å ordne meg og ta turen over til Jen hvor vi skal bestille middag, se film og sikkert flire masse av gårsdagens hendinger!

Slenger med litt bilder av den nye genseren jeg har kjøpt via skolen og, det er sportsgenseren(må jo ha et bevis på et jeg faktisk har spilt basketball).
På ryggen står dette:

Og frampå er skolen symbol:

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Because of its varied themes — racism, love, jealousy and betrayal — it remains relevant to the present day and is often performed in professional and community theatres alike."
Dette er Vikipedias oppsumering av Othello. Altså relevant lærdom, nice to know,...

Tuva S sa...

Ja det må jo være en grunn til at stykket fortsatt spilles og det er nok fordi temaene fortsatt er relevant. Men det som skjer akkurat i stykket er kanskje litt utgått..
Men det er god fakta å ha med seg til tentamen, takk!