En blogg om mitt utvekslingsår i Skottland til alle nysgjerrige.

søndag 14. september 2008

Lørdag 12.9.08 Bytur - vertssøster - hjemlengsel?

I dag var det lørdag og jeg klarte å våkne klokken 9!! Sto opp halv ti og spiste frokost.
Planen min i dag var å møte Mari pluss ei venninne i Bonnyrigg halv to, for så å dra til byen.
Vi gikk først på Top Shop, H&M, Mc Donalds også Chocolate Soup! Det siste er min nye yndling!! De hadde alt mulig av kakao. I dag tok jeg en Kakao med Marshmallows, og den var herlig!Bettina møtte oss på Mc Donalds og var med på Chocolate Soup.
Etter det dro Mari hjem og jeg og Bettina gikk ned en annen gate med masse søte små butikker! Og jeg strevde veeldig for å spare penger til mandag!!

På bussturen hjem ringte mamma meg, de hadde snakket om meg og ringte for å høre hvordan jeg hadde det. Det rare var at jeg hadde sottet å tenkt på de og. Jeg hadde planlagt å ringe de når jeg kom hjem. Så vi dro hjem, luftet Tiki og jeg ringte hjem. Hadde min lengste samtale i telefonen siden jeg kom hit! Tror vi snakket i 75 minutter. Jeg gråt for første gang også faktisk. På en måte var det godt. Kjente skikkelig at jeg ville hjem.
Jeg savner det at folk vet hvem jeg er, at folk kjenner meg! Er litt lei av å bli kjent med folk på en måte. At ingen kjenner meg og vet ting om meg..

I tillegg er det ikke bare bare å ha vertssøster.. Jeg vet ikke om jeg har vært litt ekstra "uheldig" eller om det er vanlig det jeg føler, men det er mye styr rundt Bettina.
En ting er jo aldersforskjellen, det andre er alt styret med at hun ikke kan spise gluten.
Er vanskelig å sette ord på hva jeg føler, men jeg begynner å bli lei. Hun er jo alltid rundt og jeg tror det er små, små ting som baller på seg og som nå gjør at jeg er lei!
Enda en ting er jo at jeg ikke er såå flink til å leve med folk tett innpå meg hele tiden. Hun er jo rundt meg hele tiden. Vi deler rom og vi gjør alltid de samme tingene.

Vanlig shopping er ikke det samme, vi må ha en plan og stresser alltid etter å følge planen slik at hun kan spise regelmessig. Hun ser hele tiden på klokken og teller minutter.. Hvis vi kommer til byen ca 12, så må hun spise to og det tar gjerne 1-1,5 time, også stenger butikkene seks. Og klokken fem må hun jo spise igjen..

Det er vedlig vanskelig å forklare for det er så mye! Mye av litt, som til slutt blir utrolig masse. Så det var veldig godt å ringe hjem og snakke ut om det. Tanken på at det skal være slik i ti måneder er forferdelig..

David er også heelt sikker på at hun har en spiseforstyrrelse!! Og han har som mål å endre henne, få henne til å spise mat og gjøre henne større. Men det er det bare jeg som vet, Bettina vet det ikke selv.. For jeg er "the big one" mens hun er "the wee one", jeg er jo 'storesøster' og får dermed vite mer. De har snakket om å kontakte foreldrene hennes osv, så vi får vel bare vente å se.. Det er hvertfall mye styr!!

I dag gråt hun plutselig og! Fordi hun ikke visste hva hun skulle gjøre i dag.. Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre? Jeg vet det ikke er mitt ansvar, jeg har ikke valgt dette heller! Jeg vil ikke bruke mitt utvekslingsår på å gjøre noen andre frisk? Jeg vet ikke hva jeg kan si.. Blir bare oppgitt..
Men jeg skal prøve å ta en dag om gangen og kanskje få snakket litt med Marbeth.

I morgen er det søndag allerede og jeg skal prøve å gjøre litt lekser pluss husarbeid. Så er det dansing, og etter det skal jeg kanskje finne på noe med Tone(fra Danmark).
Nå er forresten Madcon med sangen Beggin' på TVen! Den ligger på 6. plass på 'The Official UK Top 40'!! Ikke verst.
Ha en fin dag!
Og skriv gjeerne en kommentar, det er like koselig hver gang.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ai, kjip situasjon du har havnet i.
Og jeg skjønner at du har hjemlengsel. Men det går seg nok til på en måte skal du se.

Du har ikke ansvar for å sørge for at hun du bor med ikke har spiseforstyrrelse, men det hinder deg jo ikke å være en venn(:

Dere kommer sikket til å styre litt rundt med forskjellige ting etter hvert tenker jeg meg.

Uansett håper jeg det blir bedre for dere der på andre siden av nordsjøen, også er det bare å dulte til meg på msn om du føler for det en dag, jeg er dårlig til å ta kontakt for tiden.

Tuva S sa...

Ja, jeg får vel bare se hvordan ting blir etter hvert.
Takk!

Anonym sa...

huff, høres slitsomt ut det der:/ virker som du klarer deg selv veldig bra da, på tross av situasjonen du er i på hjemmefronten.. syns du er kjempeflink!
forresten, mail kommer, i verste fall sent i kveld:-)

Tuva S sa...

Ja, jeg trodde jeg klarte meg bra, nå har jeg snakket med Marbeth og David også så ting er enda bedre!
Takk!