En blogg om mitt utvekslingsår i Skottland til alle nysgjerrige.

lørdag 30. august 2008

Ny dag

Hadde litt internettproblemer i går så fikk ikke skrevet noe, men nå er jeg tilbake på nett!

Skoledagen i går ble avsluttet med 80 minutter Religious, Moral and Philosophical Studies. I starten satt jeg bare å tenkte på at jeg skulle droppe faget siden det er ganske innviklet. Men, det var helt til vi fikk den siste oppgaven! Det var utrolig spennende, syntes jeg.
Først fikk vi et ark om "Ways of knowing" Categories. Kan skrive kort om hver av de.
Moral - denne måten å vite på har med rett og galt å gjøre.
Empirical - det er hva vi vet ut fra observasjoner og eksperimenter, altså vitenskap og forskning.
Intuitive - dette er ting vi "bare vet" er sanne.
Logical - argument som er bygd opp steg for steg med en konklusjon basert på disse argumentene.
Aesthetic - ting vi vet ut fra vurdering av form og skjønnhet.
Religious - ting vi vet ut fra det guddommelige.
Authoritative - det vi vet som har blitt fortalt videre i flere ledd, f.eks. det du har fått hørt av dine lærere, foreldre osv.

Er ikke sikkert alt ble så godt oversatt..

Men så fikk vi et ark med noen påstander hvor vi skulle skrive om de var sanne eller usanne, hvilken kategori av de måtene å vite på det tilhører, hvordan vi hadde fått vite det og om det kunne bevises.

Jeg var så heldig at jeg satt sammen med en av jentene jeg pleier å være med, og det viste seg at vi hadde samme interesse for dette!!
Noen av påstandene: "I am awake and not dreaming", "when I see the colour yellow, I see the same as you do when you see yellow", "Parallel lines can never meet", "God loves me".
Og noe læreren sa "hvordan kan du besvie at du elsker noen? Hvordan kan du vite at det er noe som heter kjærlighet", så slutten av timen besto av diskusjoner og latter.
Det er ganske komplisert alt sammen, men det var veldig spennende! Så tror jeg fortsetter med faget og satser på å hvertfall få en C på eksamen.

Ellers snakket jeg også med samme jenta i går om Skottland vs England. Fikk en liten leksjon i historien, er ganske spennende den og! Så ble det snakk om forskjellen på England og Skottland. Det er en forskjell, men jeg vet ikke om jeg klarer å sette ord på det.
Hva er forskjellen på England og Skottland? Hvordan ser vi på skottene i forhold til engelskmennene??

Denne filosofiske dagen endte med kino, vi så Get Smart, som jeg fikk høre etter på at ikke har kommet til Norge enda en gang, så det var gøy!
Den anbefales!!
Da jeg kom hjem drakk jeg en kopp med sjokolade og litt Horlicks, så har hatt en fantastisk natt og. Jeg vet ikke om vi har den drikken hjemme i Norge, hvis ikke så skal jeg hamstre med meg før jeg drar herrifra!

I morgen har Marbeth lovet meg haggis og en nasjonaldrikk(ikke whisky), så gleder meg til det!

Ha en fin helg!

5 kommentarer:

Are sa...

Den timen hørtes morsom ut. Filosofi på det planet er alltid gøy.

Fred sa...

Det faget høres faktisk litt morsomt ut ;D

Tuva S sa...

Ja, det er veldig artig! Jeg koste meg veldig når vi holdt på med det der. Men faget inneholder også Buddhisme og moderne etiske problemer, eller noe sånt. Så er ikke bare slik filosofi. Men det andre er ganske spennende og.

Anonym sa...

høres ut som du har gode og engasjerte lærere! virker den skotske skolen generelt bedre enn den norske eller?

Tuva S sa...

Svaret mitt ble et innleg, Runar:)