En blogg om mitt utvekslingsår i Skottland til alle nysgjerrige.

mandag 1. september 2008

Dans & haggis

Da er helgen ferdig og skolen har startet på igjen.
I går var det søndag og jeg og Bettina skulle på dansing!
Jeg mente vi startet syv, mens Bettina mente vi startet seks. Dermed møtte vi opp seks.
Der møtte vi naboen, Andrew og en annen instruktør på danseskolen. Hun tok vel i mot oss og viste oss fram til salen. Hun spurte hvor vi var fra, og om vi var her for å bedre engelsken vår og var veldig snill og hyggelig.
Der møtte vi også hun vi hadde snakket med forrige uke, og de var såå glade for å se oss.
Det viste seg at det var en klasse seks og en syv, men de var helt like. De lærte samme dansen, og hadde vært en stor gruppe som nettopp var blitt delt i to. Så vi kunne selv få velge hvilken vi ville være i. Vi valgte å være med i begge.
Så vi satte oss ned for instruktøren skulle ta oppropet. Etter det introduserte hun oss. "Her er Bettina og Tova fra Sveits og Norge. De er her for å bedre engelsken sin, så snakk sakte og ha forståelse hvis de ikke skjønner hva dere sier!" Og jeg følte meg ganske dum der jeg satt..
Men de var veldig hyggelige.
Først varmet vi opp og gjore enkle dansetrinn som jeg hadde vært borti før. Men så skulle vi begynne på dansen som de hadde startet å lære for fire uker siden... Det gikk fort og det var opp og ned, fram og tilbake, armer, ben, spark, rull på gulv osv, i maks tempo!!
Så vi slet litt med den.. Men dama hadde forståelse for det, og sa det gikk kjempe bra.
Så var den klassen ferdig og det var klart for enda en time dans med nye elever.
Vi måtte skifte sal og satte oss igjen ned for å ta opprop. Danselæreren introduserte oss igjen, og sa akkurat det samme! Sa ble det snakk om utvekslingselever for instruktøren sa at Skottland måtte være det værste stedet å dra til for å lære engelsk. Ei jente sa "vi har ei i klassen som må lære ... ikke en gang vi andre skjønner det!" Fikk ikke helt med meg navnet, men det var vel en engelsk dikter. Også sa ei anna jente "ja, vi må lære Shakespeare!!" og pekte på meg og hun. Og jeg sa "ja, jeg og må lære Shakespeare.." også spurte læreren om vi gikk i samme klasse, og hun sa ja, og at vi gikk i samme registreringsklasse!! Jeg kunne aldri husket å ha sett henne før.. Men det er som Marbeth sier; jeg er én, de er mange!
Fikk ikke tatt så mange bilder av dansinga, men tok noen av Bettina etter, helt til hun sprang fra meg(pga at jeg tok bilder).

Og i går fikk jeg også haggis til middag!! Med skotsk nasjonaldrikk.
Det var faktisk veldig godt! Så jeg er glad for at jeg har kommet til en familie som spiser det mer en gang i året!!

Og til slutt et bilde av Bettina og Tiki på vår daglige luftetur.
Jeg beklager få bilder, men har seg sånn at jeg ikke har med lader!! Så har liksom prøvd å spare batteriet litt.. Men nå er det dødt, så må enten kjøpe meg ny lader eller håpe at dere hjemme kan finne den gamle..
Nå må jeg springe til skolen!
Ha en fin dag!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Skal se om vi kan finne laderen.
Flott at du likte haggis, men hva er den laget av?? Kanskje du kan få oppskrifta?

Vilde sa...

Åå, så kult at du har smakt haggis! hvor lenge skal dere fortsette med dansinga? ser ut som du har det bra da!!

Tuva S sa...

Takk! Hun sa lammekjøtt og lever, tror det var en ting til jeg ikke skjønte. Jeg kan spørre en gang til!

Jeg har tenkt å fortsette til jeg drar! Godt å ha noe å gjøre ^^

Fred sa...

Er litt morro at engelsktalende folk ofte undervuderer utlendinger xD
Den dansetimen hørtes jammen meg hard ut!! o.O

Dahlski sa...

Haggis så jo ikke akkurat ut som en magesekk me masse rart inni da xD

Are sa...

Magesekk med oppmalte innvolla trur æ. Må prøves...

Are sa...

Kort artikkel om Haggis på den norske Wikipedia-siden (http://no.wikipedia.org/wiki/Haggis)
Sikkert mer på den engelske

Tuva S sa...

Tror ikke vi spiser magesekken, tror den bare blir kokt i den eller noe. Men det er visst ikke magesekk som blir brukt lengre heller, er i plastikk nå. Magesekken ble brukt på grunn av at de ikke hadde noe annet!